Administrar

Parlam de política, actualitat i reflexions personals.

Més en defensa del nou Estatut.

cosmeb | 17 Juny, 2006 14:34

Allò de que l’arbre no deixa veure el bosc resulta molt aplicable al nou Estatut d’Autonomia de les Illes Balears. Dic “nou” Estatut amb plena consciència del que dic, perque el resultat final de tot el procés és un text completament diferent d’aquell que regeix els nostres destins com a Comunitat Autònoma des de 1983. És nou i sens dubte millor.És millor començant per la definició que feim del nostre país: nacionalitat històrica. És millor el capítol de finançament, que ens iguala a Catalunya. És millor el redactat de les competències, a on es parla de la gestió de la Justícia o la policia autonòmica. És millor perque estableix un nou entramat institucional. És millor perque incorpora un capítol completament nou sobre Drets i Deures dels ciutadans. És millor des de la majoria de perspectives. Sé que tot d’una tendré comentaris que me retrauran el tema de la llengua, i haurem de tornar a insistir que existeix un error de perspectiva. ¿Quin Estatut voleu si es negociava amb el PP? La gran diferència entre l’Estatut de Catalunya i l’Estatut de les Illes Balears resulta que és el partit que en nom de la dreta (del centre-dreta si tant voleu) ha pactat amb el Partit Socialista: a Catalunya és Convergència i Unió, a les Illes és el PP, el mateix PP de Rajoy, Acebes, Zaplana i companyia. Que n’esperaveu? Que esperau d’un PP que acaba d’aprovar el Decret de Trilingüisme? Que esperau d’un PP que no té cap voluntat d’aplicar la Llei de Normalització Lingüística de 1986? Un texte més avançat que els plantejaments del Govern Matas. Supòs que aquest debat, centrat en un sol aspecte i oblidant la resta, és part de l’estratègia de Matas i Estaràs el cap de setmana passat, quan van sortir a dir que l’aprovació de l’Estatut estava pendent del tema de la llengua, cosa que era radicalment falsa ja que l’esmena transaccional que feia referència a això ja feia temps que estava descartada. Estratègies de darrer moment, amb la idea de preparar el terreny per una eventual ruptura de negociacions i bloqueix definitiu del nou Estatut. Més i millor finançament, Drets i Deures dels ciutadans de les Illes, més competències, millor organtizació territorial... tot plegat configuren un país amb més autogovern, no hi ha dubte possible. I això és el que volíem, o no? Més autogovern. Idò aquí en tenim una passa. Una passa molt positiva.

Comentaris

  1. No podem esperar res de bo del PSOE
    "Que esperau d’un PP que acaba d’aprovar el Decret de Trilingüisme? Que esperau d’un PP que no té cap voluntat d’aplicar la Llei de Normalització Lingüística de 1986?" Del PP, poca cosa. Del PSOE, alguns ingenus esperàvem que no legitimàssiu aquesta liquidació del català. Però ara ja heu mostrat les dents. I sí, no convencereu amb paraules amables després d'haver perpetrat aquests estatuts -llengua valenciana, modalitats, preàmbul nacional- contra el país. Que us voti qui en tingui fetge. Jo no puc.
    :( | 20/06/2006, 11:38
  2. A en decebut
    Ho dic ben en sèrio: vos equivocau quan ho rebutjau tot prenint com a únic argument una esmena transaccional del psm, cosa que vol dir que ni els nacionalistes es van plantejar modificar l'article de la llengua de principi, sinó quan el debat ja estava sobre la taula. També el 1983 des de postures nacionalistes es rebutjava l'Estatut, però sense aquell seguiríem essent Província. Sé que no convenceré ningú, però forma part de les meves conviccions i supòs que de la tradició racionalista de les esquerres que intentem convèncer amb la força dels arguments. Aquí queda.
    Cosme | 18/06/2006, 21:57
  3. Predica que predicarás
    pero no els convencerás. Als essencialistes i soberanistes, rés el hi fa el fet. Cosme: es perdre el temps. L'any que ve, ja en parlarem.Hi haura bofetades per assolir responsabilitats en el pròxim govern progresista i gestionar aquesta "merda" segons ells "d'estatutet". Igualets que els del PP l'any 83. I és que com diuen, els extrems sempre se toquen.
    Antoni | 18/06/2006, 08:08
  4. Autogovern és per a millorar
    Volíem més autogovern, sí, però per millorar; amb aquest estatut, tenim més poder, però que servirà per EMPITJORAR la llengua, el territori, per anar CONTRA les Illes. Si no se podia aconseguir un bon estatut per la llengua i el país, idò no se feia i ja està. Heu claudicat perquè heu volgut. Una vegada més, el PSIB demostrau que no sou sinó l'apagafocs del PSOE a Balears. Uns espanyolets més.
    decebut | 17/06/2006, 16:27
Afegeix un comentari
ATENCIÓ: no es permet escriure http als comentaris.

Els comentaris són moderats per evitar spam. Això pot fer que el teu escrit tardi un poc en ser visible.

 
Powered by Life Type - Design by BalearWeb - Accessible and Valid XHTML 1.0 Strict and CSS